دستگاه cnc چیست؟ همه چیز درباره دستگاه cnc

دستگاه cnc چیست

دستگاه cnc چیست؟

در این مقاله قبل از هر چیز توضیح می دهیم دستگاه سی ان سی چیست، سپس به صورت مختصر انواع این دستگاه را معرفی می کنیم، نکاتی را در مورد خرید دستگاه CNC ذکر می کنیم و در ادامه به ایمنی و طرز کار با دستگاه CNC می پردازیم. اما قبل از هر چیز باید بدانیم CNC به چه معناست. CNC یک مخفف انگلیسی از عبارت Computer Numerical Control است. این عبارت به معنای کنترل رقمی رایانه ای است که مفهوم آن راهبری و کنترل ماشین آلات صنعتی با استفاده از رایانه (کامپیوتر) است. دستگاه سی ان سی ابزاری است که می تواند با استفاده از رایانه بر روی فلز یا چوب تغییراتی را ایجاد کند.

انواع دستگاه سی ان سی (CNC) چوب

دستگاه تراشکاری سی ان سی مناسب چوب به دو دسته عمودی و افقی تقسیم می شوند. عملکرد این دو دسته شباهت بسیاری به هم دارد اما تفاوت در روش کار باعث می شود که از هر کدام از این دو دسته در صنایع و کارهایی خاص استفاده شود.

دستگاه cnc افقی

در دستگاه تراشکاری CNC افقی، حرکت کرده و همین نوع حرکت آن را به یک ابزار محبوب و کار آمد برای کارگاه های بزرگ و کوچک تبدیل کرده است. از این دستگاه به عنوان دستگاهی که می تواند زمان پروژه های بزرگ را کاهش دهد یاد می شود. این دستگاه نسبت به مدل عمودی دستگاه سی ان سی گران تر است اما با توجه به درخواست و کارایی بالا بسیاری از شرکت ها اقدام به تولید آن می کنند.

دستگاه cnc عمودی

دستگاه برش چوب CNC عمودی سازگاری بالایی دارد و از قیمت پایین تری نسبت به مدل افقی برخوردار هستند. اسپیندل این دستگاه در سر جای خود ثابت است و ابزار برش آن به صورت عمودی حرکت می کند. حرکت عمودی این دستگاه باعث شده برای دریل کاری و سوراخ‌کاری بهترین انتخاب باشد.

دستگاه سی ان سی (CNC) چگونه کار می‌کند؟

برنامه نویسی دستگاه CNC

در CNC ماشین آلات از طریق کنترل عددی راه اندازی می‌شوند که در آن یک برنامه نرم افزاری برای کنترل دستگاه طراحی شده است. زبان ماشین‌های CNC جی کد G-code نام دارد که برای کنترل عملکردهای مختلف دستگاه مربوطه مثل سرعت، میزان سوخت و هماهنگی‌های آن نوشته می‌شود. در ماشین‌های CNC امکان از قبل برنامه ریزی کردن سرعت و موقعیت اجزاء دستگاه و اجرای آن‌ها در چرخه‌های تکراری از طریق نرم افزار فراهم شده است. این فرایند در تمام اجزاء تولید اتخاذ شده و در تولیدات پلاستیک و فلز بسیار حیاتی و مهم است.

سیستم‌های Closed-Loop و Open-Loop

کنترل وضعیت دستگاه‌های CNC از طریق سیستم‌های مدار باز Open-Loop و مدار بسته Closed-Loop تعیین می‌گردد. در سیستم مدارباز علائم در یک جهت واحد بین موتور و کنترلر جاری می‌شود. در سیستم مدار بسته کنترلر قادر است فیدبک‌هایی را دریافت کند که اصلاح خطاها را ممکن می‌سازد. سیستم مدار بسته می‌تواند بی‌نظمی در شتاب و سرعت را اصلاح کند. در ماشین‌های CNC حرکات در میان محورهای X و Y هدایت می‌شود. این ابزار از طریق موتورهای استپر یا سروو هدایت می‌شود که حرکات دقیقی که با جی کد تعیین شده است را تکرار می‌کند. اگر مقدار نیرو و سرعت در حداقل سطح ممکن باشد، جریان از طریق کنترل مدار باز راه اندازی می‌شود. کنترل مدار بسته برای اطمینان از سرعت، ثبات و دقت مورد نیاز برای ساختارهای صنعتی مثل فلزکاری لازم است.
دستگاه cnc عمودی

دستگاه تراش CNC

در دستگاه تراش CNC قطعات با ابزارهای قابل تقسیم در جهات دایره‌ای برش می‌خورد. برش‌های دستگاه تراش با تکنولوژی CNC با دقت و سرعت بالاتری انجام می‌شود. این دستگاه برای تولید طرح‌های پیچیده‌ای استفاده می‌شود که با دستگاه‌هایی که به طور دستی راه اندازی می‌شوند قابل انجام نیستند. نحوه کنترل دستگاه فرز و تراش CNC مشابه هم هستند.

راهنمای خرید دستگاه سی ان سی (CNC)

دستگاه های سی ان سی چوب از تنوع نسبتاً بالایی برخوردار هستند. این تنوع شامل عمودی یا افقی بودن آن، اندازه دستگاه و دیگر فاکتورهای دستگاه است. در هنگامی که قصد خرید دستگاه را دارید باید در خصوص دستگاه سی ان سی مورد نیاز خود اطلاعاتی کسب کنید تا راحت تر بتوانید آن را از میان دستگاه های موجود انتخاب و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *